5/7/2020 Hulpverlening in coronatijd

Chris Müller van Vreugdenhil Berging over pech- en schadehulp in coronatijd


Afstand houden

Meteen toen de overheid maatregelen aankondigde hebben wij gekeken wat deze maatregelen betekenen voor onze hulpverlening. Aan de hand daarvan hebben we verschillende aanpassingen doorgevoerd in onze werkwijze. Al onze voertuigen zijn voorzien van een grote sticker die aangeeft dat we 1,5 meter afstand bewaren. Als een monteur arriveert bij de klant dan houdt de monteur de handen op de rug, wat beide partijen eraan herinnert dat we geen handen meer schudden. En dat werkt! Want klanten zijn ontzettend blij als we komen helpen en stormen spontaan met uitgestoken hand op de monteur af. Dat is heel mooi, maar nu even niet zo handig.


Uitvraag gezondheid

De eerste vraag die een monteur normaal gesproken aan de klant stelt is: wat is er aan de hand? Nu is de eerste vraag of de klant gezondheidsklachten heeft. Dat is in het begin even onwennig, maar bijna alle mensen begrijpen het. Als iemand klachten heeft dan zijn wij extra voorzichtig. Gelukkig ziet iedereen daar het belang van in.


Handschoenen, desinfectiegel en tekenen op afstand

Als we in het voertuig moeten zijn dragen we handschoenen. En waar iedere monteur normaal niet vies is van bevuilde handen, smeren ze die nu geregeld in met desinfectiegel. Ook moesten we alternatieven verzinnen voor het zetten van een handtekening door de klant. Dit doen we nu door de klant te vragen zijn of haar duim in de lucht te steken. Daar maken we dan een foto van. Niet ideaal, maar het werkt. Deze tijden vragen nou eenmaal om creatieve oplossingen.


Niet meer mee de cabine in

Als de auto weggesleept moet worden, dan nemen monteurs de klant niet meer mee in de cabine van hun sleepwagen. In de cabine kunnen we de 1,5 meter afstand simpelweg niet bewaren. Als het voertuig nog te betreden is en dat kan veilig, dan vragen we de klant om in het voertuig plaats te nemen. Het voertuig inclusief klant slepen we dan vervolgens naar een garage. Als het niet veilig kan dan schakelen we met Eurocross om te vragen of bijvoorbeeld een familielid de klant kan oppikken. Linksom of rechtsom, het komt altijd goed.


Blijven zoeken naar oplossingen

We onderzoeken de mogelijkheden van plexiglas in de cabine, zodat een klant straks weer in de cabine kan meerijden. Tot nu toe lijkt dit weinig succesvol. Zo bemoeilijkt de weerspiegeling van het glas het zicht op de weg. Maar we geven niet op en blijven op zoek naar oplossingen om ons werk goed en veilig te kunnen blijven doen. Het is opmerkelijk hoeveel mensen de hygiënemaatregelen overboord gooien tijdens een pech- of schadesituatie. Wij moeten dan ook het goede voorbeeld blijven geven.


De positieve kant

Klanten zijn ons in deze tijden opvallend dankbaar. Dat geeft veel positieve energie. Iedereen heeft begrip voor de manier waarop we nu ons werk doen. Daarnaast is het natuurlijk een verademing dat er bijna geen files zijn! En hoewel er door corona landelijk een gemiddelde afname was van 35% in pech- en schademeldingen, zien we nu dat het verkeer weer toeneemt. Meldingen komen niet meer alleen van zorgmedewerkers of supermarktdistributeurs, ook anderen zijn de weg weer opgegaan. Hoe het de komende tijd ook verder zal gaan, wij zorgen ervoor dat we kunnen blijven helpen.

Naar overzicht