20/11/2022 Langzamer rijden heeft voordelen

Vreugdenhil is intern gestart met het project ‘Fast and Furious’. Maar dat is natuurlijk geen aanmoediging om extra hard te gaan rijden, juist het tegenovergestelde. De chauffeurs rijden meer dan miljoenen kilometers per jaar. Als je minder hard rijdt, dus zuiniger rijdt, dan gaat een liter diesel meer kilometers mee. De kosten gaan omlaag en het is meer dan goed voor het milieu. Hoe krijg je medewerkers nu enthousiast voor dit project? 

Eerst wat uitleg. Het brandstofverbruik is bij hardrijdende personenauto’s, en dan praten we over 10 kilometer per uur te hard, gemiddeld zo’n 14 procent hoger. Bij vrachtwagens ligt dit percentage nog vele malen hoger. Maar langzamer rijden is niet alleen de oplossing.

Minder slijtage

Minder ‘extreem rijden’ zorgt er ook voor dat wagens langer meegaan. Bij rustiger gebruik is er minder slijtage van de remmen, de vering, de banden en het chassis en nog veel meer. Ondanks het feit dat Vreugdenhil een jong wagenpark heeft waar veel tijd en aandacht aan besteed wordt, scheelt een verandering in de rijstijl aanzienlijk in de kosten.

Minder stress

Maar dat is nog niet alles. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat hard, of harder rijden dan toegestaan, voor een gehaast gevoel zorgt. Dit gehaaste gevoel uit zich in stress en zorgt voor een opgejaagd gevoel dat merkbaar is bij aankomst bij de klant of meegenomen wordt naar huis. Dus ook de gezondheid van de medewerkers is geholpen met een meer bedachtzame rijstijl.

Fast and Furious

Deze zomer startte de ‘Fast and Furious’ competitie. Twaalf weken lang werden de snelheidsoverschrijdingen bijgehouden. Er werd een individueel- en teamklassement bijgehouden. Bij een gelijk aantal punten werden ook het aantal gereden kilometers en de gereden reistijd in de berekening meegenomen. En natuurlijk waren er prijzen voor het meest voorbeeldige rijgedrag. 

Theoretisch onderbouwd

Nederland is in de greep van de stikstofcrisis. En dan hebben we het over de neerslag van stikstof in de bodem. Auto’s die 100 kilometer per uur rijden, rijden 25 procent zuiniger dan met 130 kilometer per uur. Daar komt nog eens bij dat lagere snelheden uiteraard veel veiliger zijn. De kans op ongevallen is kleiner en de klap komt minder hard aan. En bij lagere snelheden gaan er meer auto’s over een rijstrook wat ervoor zorgt dat er minder files zijn.

Effecten op lange termijn

Zo’n competitie is leuk, maar onze wens is natuurlijk dat er een structurele gedragsverandering optreedt. “Dat klopt, want op een gegeven moment zakt het toch weer een beetje weg. Daarom willen we de competitie jaarlijks gaan herhalen, wellicht in een iets andere vorm om te zorgen dat het interessant blijft en tot nadenken blijft leiden”; sluit Sigi van Duijvenboden (operationele zaken) af.

Naar overzicht